Sławomir Nowak w komentarzu dotyczącym projektu budowy linii (Kraków) Podłęże – Piekiełko określił go jako „piekielnie” drogi. Jego zdaniem w planach na lata 2014 – 2020 zostaną uwzględnione projekty istotne z punktu widzenia całości sieci. Jakie są szansę na budowę tej linii?
Wybudowanie linii kolejowej Podłęże – Piekiełko przyczyniłoby się do skrócenia czasu jazdy pociągów pomiędzy Krakowem a Zakopanem, Nowym Sączem i Krynicą. Nowy odcinek torów w Małopolsce poprawiłby również dostępność Polski do portów Morza Czarnego. Projekt ten zakłada również modernizację przeznaczonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe do wyłączenia z eksploatacji linii Nowy Sącz – Chabówka.
Za drogo?
Z wypowiedzi Sławomira Nowaka, Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej może wynikać, iż w pracach nad listą projektów finansowanych z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej 2014 – 2020, będą wybierane tylko te projekty, które są ważne z punktu widzenia budowy całości sieci kolejowej oraz natężenia ruchu czy potoków pasażerskich.
– Projekt jest kontrowersyjny i bardzo kosztowny. Cały czas prowadzimy analizy nad zasadnością inwestycji, a przede wszystkim nad naszymi możliwościami finansowymi. Jesteśmy w tej trudnej sytuacji, bo mając ograniczone zdolności finansowe, taką a nie inną kopertę finansową na lata 2014 – 2020, pewna ilość projektów drogowych i kolejowych będzie mogła zostać zrealizowana, a my musimy wybrać co jest istotniejsze z punktu widzenia budowania całości sieci, natężenia ruchu. Proszę nam dać jeszcze trochę czasu na pracę nad tym – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Sławomir Nowak dodając, że ten projekt jest „piekielnie” drogi.
Aktualizacja studium wykonalności
W połowie stycznia 2013r. PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu pod nazwą: Aktualizacja studium wykonalności dla zadania: „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz”.
Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez konsorcjum Earnst&Young., WS – Atkins i Wierzbowski Eversheds. na kwotę ponad 4,8 mln zł. Według PKP Polskich Linii Kolejowych oferta ta uzyskała największą ilość punktów i została uznana za najkorzystniejszą na podstawie jedynego kryterium oceny, którym była cena. Więcej o sprawie tutaj.
Małopolska wspiera projekt
Pod koniec stycznia 2013r. po ogłoszeniu wyników przetargu poprosiliśmy województwo małopolskie o stanowisko w tej sprawie. Małopolska wyraziła poparcie dla projektu budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Zdaniem biura prasowego, ujęcie linii w mapach sieci TEN-T stanowi ważny czynnik prowadzący do realizacji projektu.
– Między innymi dzięki zaangażowaniu i staraniom Województwa Małopolskiego linia ta została ujęta na mapach sieci TEN-T załączonych do projektu rozporządzenia Parlamentu i Rady UE w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Wejście w życie w/w rozporządzenia stanowić będzie istotne ułatwienie dla starań o środki pomocowe, bez których realizacja przedsięwzięcia mogłaby być mocno utrudniona – poinformowało wówczas w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Więcej o sprawie tutaj.
160 km/h
W marcu zarząd woj. małopolskiego przyjął dokument stanowiący narzędzie realizacji strategii Małopolski do 2020 roku. Departament Transportu określił właśnie swoje plany związane z rozwojem transportu w województwie. Przyjrzeliśmy się mu w kontekście transportu kolejowego
Jako pierwsze, priorytetowe działanie w dokumencie określona została właśnie budowa linii kolejowej Kraków – Zakopane/Muszyna, wraz z rewitalizacją linii w kierunku nowego Sącza i Zakopanego. Budowa ma być połączona z modernizacją linii istniejących celem skrócenia czasu przejazdu pomiędzy Zakopanem, Nowym Sączem, Krynicą i wszystkimi miejscowościami położonymi przy obecnie zamkniętej trasie Nowy Sącz – Chabówka.
Przy planowaniu budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko) –Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji odcinka linii kolejowych Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Zakopane zakłada się uzyskanie prędkości maksymalnej 160 km/h na odcinku nowobudowanym, oraz 80-120 km/h na odcinkach modernizowanych. Na podstawie wstępnej dokumentacji projektowej koszt przedsięwzięcia został określony na poziomie 6 mld zł. Więcej o planach transportowych Małopolski pisaliśmy tutaj.