Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowak: Piekielnie drogie Podłęże - Piekiełko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowak: Piekielnie drogie Podłęże - Piekiełko
Sławomir Nowak w komentarzu dotyczącym projektu budowy linii (Kraków) Podłęże – Piekiełko określił go jako „piekielnie” drogi. Jego zdaniem w planach na lata 2014 – 2020 zostaną uwzględnione projekty istotne z punktu widzenia całości sieci. Jakie są szansę na budowę tej linii?

Wybudowanie linii kolejowej Podłęże – Piekiełko przyczyniłoby się do skrócenia czasu jazdy pociągów pomiędzy Krakowem a Zakopanem, Nowym Sączem i Krynicą. Nowy odcinek torów w Małopolsce poprawiłby również dostępność Polski do portów Morza Czarnego. Projekt ten zakłada również modernizację przeznaczonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe do wyłączenia z eksploatacji linii Nowy Sącz – Chabówka.

Za drogo?

Z wypowiedzi Sławomira Nowaka, Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej może wynikać, iż w pracach nad listą projektów finansowanych z nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej 2014 – 2020, będą wybierane tylko te projekty, które są ważne z punktu widzenia budowy całości sieci kolejowej oraz natężenia ruchu czy potoków pasażerskich.

– Projekt jest kontrowersyjny i bardzo kosztowny. Cały czas prowadzimy analizy nad zasadnością inwestycji, a przede wszystkim nad naszymi możliwościami finansowymi. Jesteśmy w tej trudnej sytuacji, bo mając ograniczone zdolności finansowe, taką a nie inną kopertę finansową na lata 2014 – 2020, pewna ilość projektów drogowych i kolejowych będzie mogła zostać zrealizowana, a my musimy wybrać co jest istotniejsze z punktu widzenia budowania całości sieci, natężenia ruchu. Proszę nam dać jeszcze trochę czasu na pracę nad tym – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Sławomir Nowak dodając, że ten projekt jest „piekielnie” drogi.

Aktualizacja studium wykonalności

W połowie stycznia 2013r. PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu pod nazwą: Aktualizacja studium wykonalności dla zadania: „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” w ramach projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz”.

Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez konsorcjum Earnst&Young., WS – Atkins i Wierzbowski Eversheds. na kwotę ponad 4,8 mln zł. Według PKP Polskich Linii Kolejowych oferta ta uzyskała największą ilość punktów i została uznana za najkorzystniejszą na podstawie jedynego kryterium oceny, którym była cena. Więcej o sprawie tutaj.

Małopolska wspiera projekt

Pod koniec stycznia 2013r. po ogłoszeniu wyników przetargu poprosiliśmy województwo małopolskie o stanowisko w tej sprawie. Małopolska wyraziła poparcie dla projektu budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Zdaniem biura prasowego, ujęcie linii w mapach sieci TEN-T stanowi ważny czynnik prowadzący do realizacji projektu.

– Między innymi dzięki zaangażowaniu i staraniom Województwa Małopolskiego linia ta została ujęta na mapach sieci TEN-T załączonych do projektu rozporządzenia Parlamentu i Rady UE w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Wejście w życie w/w rozporządzenia stanowić będzie istotne ułatwienie dla starań o środki pomocowe, bez których realizacja przedsięwzięcia mogłaby być mocno utrudniona – poinformowało wówczas w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Więcej o sprawie tutaj.

160 km/h

W marcu zarząd woj. małopolskiego przyjął dokument stanowiący narzędzie realizacji strategii Małopolski do 2020 roku. Departament Transportu określił właśnie swoje plany związane z rozwojem transportu w województwie. Przyjrzeliśmy się mu w kontekście transportu kolejowego

Jako pierwsze, priorytetowe działanie w dokumencie określona została właśnie budowa linii kolejowej Kraków – Zakopane/Muszyna, wraz z rewitalizacją linii w kierunku nowego Sącza i Zakopanego. Budowa ma być połączona z modernizacją linii istniejących celem skrócenia czasu przejazdu pomiędzy Zakopanem, Nowym Sączem, Krynicą i wszystkimi miejscowościami położonymi przy obecnie zamkniętej trasie Nowy Sącz – Chabówka.

Przy planowaniu budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc (Piekiełko) –Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji odcinka linii kolejowych Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Zakopane zakłada się uzyskanie prędkości maksymalnej 160 km/h na odcinku nowobudowanym, oraz 80-120 km/h na odcinkach modernizowanych. Na podstawie wstępnej dokumentacji projektowej koszt przedsięwzięcia został określony na poziomie 6 mld zł. Więcej o planach transportowych Małopolski pisaliśmy tutaj.
 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel średnicowy: W gruddniu znów ruszy „Katarzyna”

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: W gruddniu znów ruszy „Katarzyna”

Roman Czubiński 19 listopada 2024

Łódzki tunel średnicowy: Część mieszkańców wraca na Stare Polesie

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: TBM Katarzyna znów pracuje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: TBM Katarzyna znów pracuje

Roman Czubiński 04 listopada 2024

Zobacz również:

Sąd nie przedłużył aresztu dla Sławomira Nowaka

Prawo i polityka

Sąd nie przedłużył aresztu dla Sławomira Nowaka

Redakcja 12 kwietnia 2021

Wariant linii Podłęże – Piekiełko do końca roku

Infrastruktura

Wariant linii Podłęże – Piekiełko do końca roku

Dominik Lebda, Rynek Kolejowy 02 listopada 2014

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel średnicowy: W gruddniu znów ruszy „Katarzyna”

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: W gruddniu znów ruszy „Katarzyna”

Roman Czubiński 19 listopada 2024

Łódzki tunel średnicowy: Część mieszkańców wraca na Stare Polesie

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: TBM Katarzyna znów pracuje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: TBM Katarzyna znów pracuje

Roman Czubiński 04 listopada 2024

Zobacz również:

Sąd nie przedłużył aresztu dla Sławomira Nowaka

Prawo i polityka

Sąd nie przedłużył aresztu dla Sławomira Nowaka

Redakcja 12 kwietnia 2021

Wariant linii Podłęże – Piekiełko do końca roku

Infrastruktura

Wariant linii Podłęże – Piekiełko do końca roku

Dominik Lebda, Rynek Kolejowy 02 listopada 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5